
Na Základní škole Zdeňka Štěpánka se konalo finále soutěže H2GP Sprint základních škol. Finálové závody byly symbolickým zakončením pilotního projektu, určeného pro talentované studenty se zájmem o moderní technologie. Týmy z celkem deseti severočeských základních škol měly, pod odborným vedením České vodíkové technologické platformy (HYTEP), jako vůbec první v České republice možnost vyzkoušet si inovativní výukový program s názvem H2GP Sprint.
„Tento program cílí na studenty základních škol a klade si za cíl propojit praktickou výuku s moderními technologiemi. Studenti a studentky 6. a 7. tříd v rámci něj mohli vlastnoručně sestavit nejen modely vodíkových autíček, se kterými následně poměřili síly se soupeři, ale během jara se studenti seznamovali také s fungováním vodíkových palivových článků, s výrobou vodíku v elektrolyzérech, řadou fyzikálních principů nebo technickým kreslením a využitím 3D tisku k úpravě a vylepšení svých modelů,“ uvedl Václav Bystrianský, specialista na vzdělávání a koordinátor programu České vodíkové technologické platformy (HYTEP).
„Právě taková forma „učení hrou“, na základě teoretických poznatků, v dětech podněcuje kreativitu. Vývoj vlastního řešení děti motivuje k prohloubení zájmu nejen o svět vodíku, ale k učení obecně. Díky tomu je možné už nyní připravovat budoucí odborníky na energetickou transformaci ústeckého regionu,“ věří Bystrianský.
V soutěži rozhodovala rychlost, design i kreativita
Studentské týmy mohly v závodě přihlásit své modely do tří kategorií. „V kategorii STOCK závodila auta bez jakýchkoliv úprav. Na studentech bylo pouze optimální nastavení převodového poměru a seřízení geometrie, o vítězi rozhodoval nejrychlejší čas. Podobně to bylo i v kategorii SPRINT, kde však byly povoleny úpravy a studenti tak mohli přijít s vlastním řešením, aby auto závodní dráhou projelo co nejrychleji. Kategorie DESIGN pak představovala ideální prostor pro libovolné kreativní řešení od úprav karoserie, přes LED světla, až po použití recyklovaných materiálů. V této kategorii nebyl rozhodující výsledný čas, ale zejména estetický dojem,“ doplnil Václav Bystrianský.
V kategorii STOCK se na prvním místě umístil tým z pořádající 10. Základní školy Zdeňka Štěpánka v Mostě. Zlatou příčku v kategorii SPRINT obsadil tým ze ZŠ Kamenická v Děčíně a první místo v kategorii DESIGN pak získal tým ze ZŠ a MŠ Meziboří.
Symbolicky se povedlo „uspět“ i všem třem středním školám, které byly do projektu zapojeny. Každá střední škola totiž pomáhala základním školám právě z okolí Litvínova, Mostu a Děčína. „Těší nás, že jsme mohli díky tomuto projektu nastartovat větší provázanost vzdělávání v regionu. Největší přínos vidíme právě ve vzájemné spolupráci základních, středních, ale i vysokých škol,“ řekla ředitelka Nadace ORLEN Unipetrol Lucie Pražáková.
„Setkávání s odborníky z praxe je pro žáky vždy přínosné. My jsme moc rádi, že právě naše škola s Nadací ORLEN Unipetrol a platformou HYTEP spolupracuje. Vidíme u žáků rostoucí zájem o udržitelnost a nové technologie a díky této spolupráci jim je můžeme nabízet i v rámci běžné výuky. Závody konané na naší škole se vydařily a my se těšíme na další ročník, protože nadšené a zvídavé žáky potřebuje nejen škola, ale i celá naše společnost,“ doplnila ředitelka 10. Základní školy Zdeňka Štěpánka v Mostě Barbora Štempáková.
Mladé talenty je nutné podporovat, region to v budoucnu ocení…
Inovativní výukový program H2GP Sprint byl výsledkem ojedinělé spolupráce mezi světem průmyslu a školstvím, ale také důležitým impulsem pro budoucnost vzdělávání v regionu. „Vodíková osvěta, kterou projekt H2GP Sprint šíří, představuje efektivní nástroj pro výchovu nové generace mladých odborníků, kteří budou schopni reagovat na rostoucí poptávku po obnovitelných a ekologických energetických řešeních. Věříme, že kombinace tradičního školního vzdělávání a praktických zkušeností pomůže studentům rozvíjet dovednosti, které budou v oblasti energetické transformace neocenitelné – ať už jde o analytické myšlení, kreativitu nebo o schopnost spolupracovat v týmu,“ upozornila Veronika Vohlídková, výkonná ředitelka České vodíkové technologické platformy (HYTEP).
Partnery pilotního projektu, který v Ústeckém kraji koordinovala Česká vodíková technologická platforma (HYTEP), byli Nadace ORLEN Unipetrol, České vysoké učení technické v Praze a Vysoká škola chemicko-technologická.
„Jsme rádi, že se nám zapojilo tolik studentů a pedagogů. Bylo skvělé vidět jejich nadšení a zájem o svět vodíku. Stejně tak je pozitivní vidět, že mladí lidé jsou otevřeni novým výzvám, což je pro budoucnost oboru dobrý signál,“ uzavřela Veronika Vohlídková s tím, že projekt se mohl úspěšně uskutečnit jen díky významné podpoře partnerů a pevně věří, že se podaří podporu zajistit i v příštím školním roce.