Karel Novotný: Zájem studentů o spotřebitelské vzdělávání předčil očekávání

0
857

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí pokračuje ve vzdělávání studentů středních škol ve spotřebitelském právu. Autorem projektu i myšlenky je mostecký radní a náměstek ministra průmyslu a obchodu Karel Novotný.

Ministerstvo společně s Českou obchodní inspekcí připravuje druhý cyklus přednášek. Ty budou tentokrát zaměřené na nabídku a prodej padělků, nákupů přes internet s orientací na nákup letenek a problémy spojené s cestováním. Do přednášek se zapojí i Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, které pomáhá spotřebitelům řešit přeshraniční spory.

Proč jste se rozhodli pro studenty středních škol?

Působení na školní mládež vidíme jako nejvhodnější, neboť se teprve začíná na trhu prezentovat v roli spotřebitelů a je přístupna sděleným informacím. Vycházeli jsme ze základního předpokladu, že jen vzdělaný spotřebitel je lépe chráněn při nákupech zboží či obstarávání služeb a je následně schopnější činit kvalifikovaná rozhodnutí a nedostávat se do zbytečných sporů.

Proto jste se rozhodli oslovit i krajské úřady?

Ano. S ohledem na míru nároků kladených na účastníky takovéhoto spotřebitelského vzdělávání jsme se rozhodli oslovit hejtmany krajů a primátorku Prahy. V podstatě jsme je požádali o organizační zajištění celé akce a přednášek. Za organizaci a podporu patří všem zástupcům krajů, kteří se aktivně podíleli na realizaci akcí, dík.

Přednášky realizovali inspektoři České obchodní inspekce, proč?

Protože mohli posluchačům nejlépe předávat své poznatky a zkušenosti s dodržováním stanovených předpisů v praxi.

Jaký byl mezi studenty o přednášky zájem?

Zájem předčil očekávání. Bohužel někdy i kapacitních možností prostor, kde se přednášky konaly. Spotřebitelského vzdělávání se účastnili studenti ze středních škol různých druhů, typů a oborů. Celkem se uplynulého vzdělávacího cyklu účastnilo v rámci 16 přednášek přes 1 500 studentů a s nimi i někteří pedagogičtí pracovníci.

Jaké byly nejčastější dotazy studentů?

Nejčastěji je zajímala reklamace zboží a služeb obecně i ve speciálních situacích, jako jsou například zahraniční zájezdy, padělky zboží, způsob odběru vzorků pohonných hmot a podobně.

Součástí přednášek je prý i film…

Ano. Byly dva a sklízely velké ovace. Snahou obou filmů, v kterých hráli studenti neherci, bylo vždy vytvořit hraný příběh, jak se s ním mohou lidé v reálu setkat. V příběhu je popsáno, jak postupovat, když problém nastane, a jak ho řešit.

Co plánujete na letošní rok?

Druhý cyklus spotřebitelského vzdělávání. Opět bude zaměřen na středoškolské studenty a bude probíhat ve školním roce 2017/2018 v podobném formátu jako ten uplynulý.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!