Školáci z Mostu natočili filmy o kyberšikaně

0
523

Žáci z 15. Základní školy v Mostě, v ulici Komenského natočili video spoty o kyberšikaně. Ty budou využívat strážníci městské policie jako hlavní pomůcku při besedách v rámci prevence kriminality na ostatních školách.

Videa točili sami žáci z devátých tříd a to většinou ve svém volném čase. Jedná se o krátké příběhy, zhruba minutová videa s pointou na závěr. „Jsou to reálné krátké příběhy na téma kyberšikany. Jeden příběh končí tím, že kyberšikanu nahlásí děti na policii. V druhém ředitelce školy a třetí příběh je se špatným koncem. Je to skvěle natočené a na velmi vysoké úrovni,“ hodnotí práci žáků z 15. ZŠ v Mostě preventista Městské policie v Mostě Miroslav Větrovec s tím, že tato videa využijí policisté na besedách v ostatních základních školách v Mostě i okolí. „Bylo pro nás lepší se s dětmi domluvit a říci si, co kdo chce, než abychom si objednávali firmu s nějakými herci. Tato videa mají velkou úroveň. Jsou natočena prakticky, abychom je mohli využívat od třetích tříd až po deváté, což je výborné,“ podotýká dále Miroslav Větrovec. Videa by měli policisté začít využívat od září, tedy od nového školního roku na všech základních školách. „Máme v seznamu všechny školy na Mostecku, ale navštěvujeme je i v přilehlých obcích, v Bečově, v Lomu apod. Na začátku školního roku je vždy obvoláme a nabídneme jim několik témat, přičemž si každá škola vybere nějaké, které ji zaujme, které je pro ni aktuální. Kyberšikana patří ale mezi ty nejvíc brané a populární,“ poznamenal dále Miroslav Větrovec.

Práci žáků z devátých tříd chválí také vedení školy. „Je to velmi zdařilá práce. Zážitek je to pro ty děti, které to sledují. Silnější, než když někdo přijde do hodiny a začne od stolu vykládat, co je to kyberšikana. Děti to prožívají intenzivněji, než když by to byla jen nějaká probíraná látka ve škole. Pro naše deváťáky je to ještě silnější, protože pracují s technologií, s kamerou, mají nezávislý pohled…“ zhodnotil Jaroslav Hasil, zástupce ředitele 15. ZŠ.

Co je kyberšikana

Kyberšikana je druh šikany, který využívá elektronické prostředky, jako jsou mobilní telefony, e-maily, pagery, internet, blogy a podobně. Řada jejích projevů může spadat do oblasti kriminálních činů. Její nejobvyklejší projevy představuje zasílání obtěžujících, urážejících či útočných mailů a SMS, vytváření stránek a blogů dehonestujících ostatní, popřípadě může kyberšikana sloužit k posilování klasických forem šikany, nejčastěji prostřednictvím nahrání scény na mobilní telefon a jejího následného rozeslání známým dotyčného, popřípadě prostřednictvím vystavení na internetu.

Natáčení odstartovala Naše virtuální škola

Na 15. základní škole mají s natáčením již své zkušenosti. V rámci projektu Naše virtuální škola už tu videa žáci natáčeli. „Videa natáčíme už čtvrtým rokem v devátých třídách. Vloni natáčeli žáci minutové spoty, o svých zálibách. Letos nás navštívili preventisté z městské policie s tím, že dělají přednášky pro děti na různých školách a domluvili se na tom, že natočí něco o sobě a vybrali si kyberšikanu,“ popisuje zástupce ředitele 15. ZŠ Jaroslav Hasil. Celé video je prací samotných žáků, a to od A až do Z. „Sami si napíšou scénář, vše připraví, natočí a nastřihají. Udělají si k tomu titulky, namluví komentáře. Jsou šikovní,“ chválí žáky zástupce ředitele a ještě podotýká: „Je to celé žákovská práce, která se jim moc líbí a baví je. Udělat to celé ale v rámci výuky není možné, takže žáci si většinu dělají sami ve svém volném čase.“

„Ateliéry“ mají strážníci po narkomanech

Besedy v rámci prevence kriminality na školách pořádají městští policisté už dlouhá léta. Videa ale začali točit a využívat až letos. „My sami si točíme vlastní videa. Jsou to klipy, kde využíváme své praktikanty. Jsou z reálného prostředí. Najdeme například doupě, kde se scházejí narkomané. My je odsud dostaneme a pak toto prostředí využijeme i pro naše natáčení,“ uvedl na příkladu preventista. S těmito videi pak rovněž strážníci působí na školách. „Samozřejmě pokud jde o téma kyberšikany, tak by to asi nebylo to pravé, kdybychom to natáčeli my dospělí. Proto jsme rádi, že to tak skvěle zvládli právě žáci 15. ZŠ,“ dodává ještě.

Aby byly děti na internetu v bezpečí

V době, kdy má mobilní telefon téměř každé dítě na základní škole a k internetu je možné se připojit takřka všude, je kyberšikana větším strašákem než jakýkoliv jiný druh šikany.

Musíme se učit, co dělat v případě, že se staneme obětí kyberšikany či sextingu. Musíme se učit zodpovědnému chování v kybersvětě a musíme tomu učit i naše děti. Na těchto zásadách stojí projekt Kraje pro bezpečný internet podporovaný Asociací krajů České republiky.

Soutěž pro děti v rámci projektu začala 2. května a zapojit se do ní může každý až do 31. října. „Na webových stránkách www.kpbi.cz jsou nejen pro žáky, ale také pro rodiče, pedagogy či sociální pracovníky připraveny soutěžní kvízy. Na webu je vyvěšeno 9 e-learningových lekcí, na které navazuje soutěžní znalostní kvíz. Na vylosované úspěšné řešitele čeká každý měsíc mobilní telefon Lumia 550 a na konci roku losování o další hodnotně ceny. Na konci celé soutěže pak budou z úspěšných soutěžících vylosováni v každém kraji další výherci, kteří získají herní konzoli Xbox 360, mobilní telefon Lumia či tablet,“ uvedla Lucie Dosedělová, mluvčí Ústeckého kraje. Do soutěže se v loňském roce zaregistrovalo celkem 21 301 dětí a studentů, z nichž soutěžní kvíz absolvovalo 8 837 soutěžících. V Ústeckém kraji byli v závěru loňského roku hejtmanem Oldřichem Bubeníčkem oceněni Dominika Anderlová, Jakub Mašek a Bui Tuan Anh.

Nově jsou v rámci kurzu připraveny pro děti vzdělávací lekce: Pro nejmenší – surfuj bez nehod, Moje internetové já, Sociální síťování, Teror s názvem kyberšikana, Lovci aneb Kybergrooming, Naháči na internetu aneb Sexting, Internet jako droga, Není Ing. jako ing. aneb Sociální inženýrství a Online obsah na kriminál. Mimo těchto lekcí je k dispozici i vědomostní kvíz.

ZEPTALI JSME SE…

Na dotaz odpovídá tisková mluvčí PČR v Mostě Ludmila Světláková

Řešila policie na Mostecku nějaké případy kyberšikany?

Řešili jsme v minulosti případy, kdy se jednalo o šikanu, a to jak klasickou, tak i kyberšikanu, kdy někdo někoho pomlouval přes sociální sítě. Nepomlouvali se spolužáci jen mezi sebou, ale jednoznačně se tu objevily i prvky kyberšikany. Určitě to není výjimka. Kybešikana se objevuje mezi děmi i mezi dospělými. V partnerských vztazích, kdy se například bývalý partner mstí druhému… apod.

S kyberšikanou mohou být spojené nejrůznější trestné činy, například podvod, pomluva, vydírání, porušování autorských práv, poškozování cizích práv, pornografie a její šíření, může s tím souviset i nebezpečné pronásledování – stalking, pronásledování přes informační technologie (kyberstalking) – prostřednictvím telefonu, hanlivých SMS, emailovými zprávami apod.

Pokud se někdo setká s kyberšikanou, jak by měl postupovat, jak je možné se bránit?

Platí několik zásad internetové hygieny. Především rodiče by měli sledovat, co dělají jejich děti na internetu, s kým si píší, sledovat s kým mají kontakt, jestli je někdo neláká na schůzku…

Pokud někdo zjistí, že je šikanován přes komunikační technologie, určitě by neměl zůstat s problémem sám a v kontaktu s útočníkem. Šikanovaný by se měl svěřit někomu blízkému, komu důvěřuje, ať jsou to rodiče, starší sourozenec, učitel nebo může kontaktovat policii. Jsou také další možnosti – děti se mohou obrátit na Linku bezpečí a další podobné subjekty. Napadený by si měl archivovat veškerou komunikaci – SMS, emaily apod. Hraje to důležitou roli pak v případě dopadení pachatele. Mezi další zásady patří i změna virtuální identity, zablokování adres ad.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!