Elektrobusy: Budoucnost v MHD na Mostecku?

0
377

Nový elektrobus SOR, který bude jezdit v Mostě i Litvínově ve zkušebním provozu, měli možnost prohlédnout si zástupci z vedení Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova a zástupci vedení města Litvínova, které je jedním z akcionářů. V novém elektrobusu se také svezli.

Elektrobus českého výrobce představil DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova jako novou alternativu za ekologické LPG autobusy. Autobusy na plynový pohon LPG v dopravním podniku dožívají. Zbývá jich posledních 14 kusů. „Autobus je krásný a velmi se mi zamlouvá. Je to zatím první ukázka. Dopravní podnik bude měnit vozidla za autobusy na LPG až za tři roky, takže budeme mít ještě spoustu času na vyhodnocení elektrobusu, ať jde již o náklady a další parametry, a to během doby, kdy tady elektrobus bude jezdit, tak i v dalším období,“ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Zdeněk Brabec. Oba akcionáři, tedy město Most a město Litvínov, podporují čistou mobilitu a úzce spolupracují s Dopravním podnikem při tvorbě Plánu udržitelné městské mobility pro města Most a Litvínov. Ten má za cíl účinněji řešit problémy související s dopravou v obou městech a zlepšit kvalitu ovzduší i kvalitu života ve městě. „Elektrobus máme zapůjčený na určitou dobu, abychom ho mohli vyzkoušet v plném provozu. Jde o jednu z alternativ, které je možné zvažovat. V dobíjení problém není, elektrobus může být nasazen například do dělených směn. Dobíjení trvá podle výrobce 7-8 hodin, to může probíhat v noci. Elektrobus ujede na jedno nabití 150 – 200 km, v závislosti na obsazenost, ale i profil trati hraje svou roli,“ uvedl k možnosti využití elektrobusů v MHD šéf Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.

Ekologický a úsporný

Moderní nízkopodlažní elektrobus SOR určený pro bezemisní přepravu osob v městském provozu má řadu výhod. Tou největší je skutečnost, že se jedná o zcela bezemisní vozidlo, které neznečišťuje ovzduší. Proto je tento vůz vhodný nejen do městského provozu, ale i pro přepravu osob v turistických oblastech a chráněných oblastech, horských střediscích a národních parcích. Druhou obrovskou výhodou elektrobusů je jejich levnější provoz v porovnání se stávajícími autobusy. Elektrobus má také možnost variabilního uspořádání sedadel v interiéru a různou kombinaci počtu vstupních dveří. „Elektrobus je totálně bezemisní a nevytváří žádné zplodiny. Co se týče provozních nákladů na kilometr, jezdí elektrobus zhruba za třetinové náklady oproti naftovému autobusu. Má jednoduché ovládání, stejné jako u běžného naftového autobusu. Řidiči tedy nic nepoznají. Co se týče parametrů, ujede na jedno dobití kolem sto sedmdesáti kilometrů. Z hlediska přepravní kapacity je schopen přepravit kolem 85 cestujících,“ vyjmenoval Jiří Daňsa, obchodní zástupce společnosti SOR Libchavy, s.r.o., která svůj elektrobus představila jako první v Litvínově. Snadné a zcela bezproblémové je podle výrobce i dobíjení autobusů. „Dobíječka se zapojí do běžné zásuvky, jako se dává například kompresor apod. Není potřeba žádná speciální elektroinstalace. Po nabití autobusu přes noc, ujede vozidlo zmiňované kilometry. Ideální je, pokud by v rámci městského provozu byla ještě nějaká pauza a elektrobus se mohl na chvíli ještě dobít, a tím pádem se navýší i jeho výkon a počet ujetých kilometrů,“ vysvětluje dále obchodní zástupce společnosti SOR.

V případě, že by se dopravce rozhodl pro novou alternativu, postačila by podle výrobce jedna dobíjecí stanice pro jedno město. „Jedna dobíjecí stanice se podle zvolené technologie pohybuje v řádu jednoho až tří milionů korun,“ upřesnil ještě Jiří Daňsa.

Elektrobusy českého výrobce aktuálně provozují již v Praze, Hradci Králové a v Ostravě. „Máme velkou flotilu v Košicích, kde jezdí 14 elektrobusů. Jsou provozovány ale i v Německu a ve Švýcarsku. Jezdí tu od roku 2010,“ pochlubil se Jiří Daňsa.

Litvínovští se svezli první, dočkají se i  Mostečané

Zkušební provoz by měl pomoci získat potřebná data a informace k budoucímu vyhodnocení různých alternativ.

Elektrobus SOR EBN 11 byl nasazen v uplynulých dnech v Litvínově na lince č. 13 a na lince č. 23 do Meziboří.

Představí se také v Mostě. V pondělí 22. května si ho prohlédnou členové představenstva společnosti a zástupci měst Mostu a Litvínova. „Ani obyvatelé Mostu nepřijdou zkrátka, elektrobus bude od úterý 23. května na čtyři dny nasazen do provozu na lince č. 5 a o následujícím víkendu na lince č. 17,“ ujistil Mostečany ředitel dopravního podniku Daniel Dunovský. V pondělí 29. května pak bude opět jezdit linku č. 5.

Aby mohl být elektrobus nasazen do běžného provozu, musí být vybaven odbavovacím systémem, daty MHD v Mostě a v Litvínově s v neposlední řadě i obchodním označením DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!