Společnost ALSTOM představila Ústeckému kraji vodíkový vlak budoucnosti

0
536

Železniční doprava nás provází bezmála čtyři století a za tu dobu prošla výraznou technologickou proměnou. Parní lokomotivy vystřídaly lokomotivy dieselové a svítat začíná technologii zcela nové – technologii vodíku. Tu představila jako vůbec první na světě společnost ALSTOM, která uvedla do provozu jednotku Coradia iLint – první a jediný vlak na vodíkový pohon. Ten se v rámci osmidenní railshow, pořádané společností ALSTOM, představil hned v několika městech České republiky, včetně Ústeckého kraje.

V České republice a na Slovensku byl ve dnech 17. – 25. května představen první a jediný vlak na vodíkový pohon na světě – Coradia iLint společnosti Alstom. Vlak postupně zavítal do měst Praha, Česká Třebová, Olomouc, Krnov, Ostrava, město Jihlava, České Budějovice, Tábor, Velim, Hradec Králové, Liberec, Česká Lípa, Děčín a Ústí nad Labem. Na Slovensku pak do měst Prievidza, Nitra, Nové Zámky, Komárno a Bratislava.

Railshow, za kterou stojí společnost Alstom, chce veřejnosti přiblížit vodíkovou technologii budoucnosti a především ukázat, že vodíková doprava již dávno není pouhou utopistickou vizí. Prezentace vodíkové jednotky se v Ústí nad Labem zúčastnili také hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller, primátor statutárního města Ústí nad Labem Petr Nedvědický a primátor statutárního města Děčín Jiří Anděl.

Dopravci dnes k přepravě osob na neelektrifikovaných tratích používají většinou dieselové jednotky. Emise a hladina hluku u těchto vlaků se spalovacími motory však omezují výhody železniční dopravy ve srovnání s jinými způsoby dopravy pokud jde o dopady na životní prostředí. Coradia iLint je plně bezemisní vlakové řešení.

Trakční systém využívá palivové články, které vyrábějí elektřinu spojením vodíku a kyslíku na vodu a jedinou emisí je pára a kondenzovaná voda, zatímco pracuje s nízkou hladinou hluku. Nahrazení dieselové trakce technologií palivových článků navíc umožňuje udržitelný provoz vlaku, zatímco jeho výkon odpovídá výkonu běžných regionálních vlaků.

Desetiletí výzkumu věnované vodíkovým technologiím vedlo k potvrzení jejich bezpečnosti v mnoha aplikacích a způsobech využití. Podle Německé asociace vodíkových a palivových článků (DWV) jsou vysokotlaké zásobníky s vodíkem ve srovnatelných rizikových situacích ve skutečnosti bezpečnější než benzinové nádrže. Homologace vozidel navíc podléhá extrémně přísným kontrolám, které pokrývají všechny bezpečnostní aspekty.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!